14 Mijn reis van 2.2 tot 17.2.2017 - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Erica Menting - WaarBenJij.nu 14 Mijn reis van 2.2 tot 17.2.2017 - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Erica Menting - WaarBenJij.nu

14 Mijn reis van 2.2 tot 17.2.2017

Door: Erica Menting

Blijf op de hoogte en volg Erica

18 Februari 2017 | Australië, Fremantle

De vlucht naar Perth verliep voorspoedig en Ann haalde me op. Ze wordt dit jaar 76 maar is een vlotte en actieve dame.
Ik ben vier dagen bij haar geweest en ze heeft me van alles laten zien.
O.a. De Swan valley met veel wijngaarden, we hebben samen gedineerd (ze had een diner voor twee gewonnen), ik heb haar getrakteerd op een diner bij een Frans restaurant, we hebben erg wild water gezien, wat normaal niet voorkomt in de zomer, maar er was nu extreem veel regen gevallen. Samen zijn we naar tai chi geweest en we hebben de leeuwen dans voor het Chinese nieuwjaar gezien in het winkelcentrum.
Tijdens mijn verblijf bij Ann ben ik ook nog een avond met de trein naar Perth geweest en heb met Cath gedanst en een voorstelling bezocht van het Fringe-festival. Een festival met veel verschillende voorstellingen. We hebben een soort cabaretvoorstelling gezien met travestieten.

Op 7 februari heeft Ann me naar mijn volgende 5W adres gebracht. Ook in Perth, maar het is een grote stad met veel verschillende wijken en alles is ver uit elkaar.
Bij Gaye en Paul van Leeuwen ben ik 6 dagen gebleven. Ook hier heb ik samen met Gaye weer van alles bekeken. We hebben o.a. een koffieproeverij gedaan, een collega van Gaye bezocht, uit eten geweest met haar dochter, schoonzoon en kleinkinderen, ik heb Nederlands eten gekookt (wortelen stamppot en rode kool en ook een keer rookworst van de Hollandse slager in Perth) Paul is op zesjarige leeftijd naar Australië gekomen en spreekt nog iets Nederlands. In juni komen ze naar Nederland en willen ze proberen de familie van Paul traceren.
Ik ben ook een dag alleen naar Perth geweest en heb de munt bezocht. Daar stond een weegschaal en mijn gewicht in goud was $ 4.286.625,-- waard op 9 februari.
Op de laatste avond heb ik Gaye en Paul getrakteerd op een etentje bij een Nepalees restaurant daar in de buurt. Het was lekker en leek erg veel op Indiaas eten.

Op maandag 13 februari ben ik met de trein en de bus naar Fremantle gereisd om mijn twee weken in de ashram te beginnen. Ik heb een mooie ruime kamer op de benedenverdieping, dat is een groot voordeel want het is lekker koel. Boven zijn de kamers erg warm. Elke dag werk ik ongeveer 4 tot 5 uur, de dag begint om half 7 met een uur meditatie, daarna ontbijt, het werk wordt verdeeld en om half een is er een warme lunch. Ik heb al twee keer (vegetarisch) gekookt voor ongeveer 10 personen. Om half zes is er diner, en dan neem je wat er over is van de lunch of je maakt iets anders klaar voor jezelf. Van 21 tot 7.30 uur wordt er niet gesproken en is het heerlijk stil in het hele huis.
Elke dag zijn er drie tot vier yogalessen en ik doe elke dag minstens een yogales van anderhalf uur. En daar geniet ik erg van, telkens een andere leraar of lerares, dus telkens een iets andere aanpak.
Het werk is afwisselend, de eerste dag heb ik de badkamers en de toiletten schoongemaakt, tweede dag de helft van de keukenkasten en de twee koelkasten schoongemaakt, gekookt (o.a. spinazie soep), de derde dag alle planten water gegeven (dat zijn er veel), vandaag heb ik weer gekookt.
Het koken doe je met allemaal verse producten dus er is veel te snijden en te schillen. Vandaag heb ik bijvoorbeeld gemaakt: verse tomatensoep, gemaakt van allemaal kleine tomaatjes uit de tuin, wat paprika en aubergines die op moesten, eerst in de oven en daarna bij in de soep, gevulde groene paprika's uit de eigen moestuin, een bonensalade en gestoomde maiskolven, daarbij paratha (Indiase pannenkoeken). Het is onwennig, want er zijn andere kruiden en specerijen dan dat wat ik thuis gewend ben. Tot nu toe is alles goed gelukt, er werd gezegd dat het lekker was en dat zal dan wel want alles is opgegeten.

Er zijn grote verschillen tussen de verschillende adressen waar ik gelogeerd heb.
Bij Ann keken we 's avonds samen tv als we zin hadden of we luisterden naar muziek, of lazen een boek en praatten met elkaar.
Bij Gaye en Paul stond 's morgens de tv al vaak aan en zij waren eigenlijk steeds met hun telefoon en Facebook bezig. Als de tv aanstond mochten we tijdens de reclame iets tegen elkaar zeggen. (In Australië zijn er veel en vaak lange reclameblokken)
Hier in de Ashram is geen tv, maar er is wel een video, dus soms zijn er films over yoga en goeroes. Er is Wifi dus dat is fijn.
We zijn met drie vrouwen als helpers, eentje uit Canada en een Amerikaanse, gezellige mensen. We helpen elkaar als dat nodig is. De sfeer is vriendelijk en gemoedelijk. In een gezin trek ik me niet zo snel terug op mijn kamer, maar hier in de ashram kan ik gewoon lekker een boek lezen, spelletjes doen, of in mijn dagboek schrijven op mijn eigen kamer.

Vanavond is er een dreamtime healing concert (liggend luisteren naar mooie muziek en klankschalen).

Morgen ga ik met de bus en de trein naar Mandurah, daar wordt een lunch georganiseerd door de 5W dames uit Perth. Het is een reis, maar het lijkt me wel leuk.

Mijn halve jaar zit er jammer genoeg bijna op. De laatste weken zijn al bijna helemaal ingevuld, ik logeer een paar dagen bij een 5W dame in Fremantle, een paar dagen in Rockingham bij een oom en tante van Cath, een paar dagen bij Cath en de laatste paar dagen bij Ann Begg, want ze zei: "je komt de laatste nacht in ieder geval bij mij, want ik woon dicht bij het vliegveld en dan breng je daar naartoe". Gaye van Leeuwen wilde me ook nog een paar dagen meenemen naar Margret River, maar daar heb ik geen tijd meer voor.

Dat was het weer voor deze keer, liefs van Erica

  • 18 Februari 2017 - 15:43

    Cissy:

    Hoi lieve Erica,

    Wat leuk om weer te lezen, en wat grappig dat je aan de andere kant van de wereld op reis even druk bent als in je eigen leven thuis.

    Geniet nog van je laatste weken! Nog veel mooie avonturen gewenst!

    Liefs, Cissy

  • 19 Februari 2017 - 17:36

    Marian Menting:

    Hoi Zus,
    Wat leuk om te Elzenaar dat je in Australie in een Ashram gezeten hebt, dat past meer bij India! Ben heel benieuwd naar je verhalen en foto's. maar tot dan geniet van je laatste dagen daar. We zien elkaar snel weer.
    Liefs Marian

  • 19 Februari 2017 - 17:39

    Petra:

    Dag Erika,
    Heerlijk die tijd in de ashram. Volgend mij ook een tijd om alle indrukken en contacten wat te verwerken. Je hebt dan ook veel gezien en mensen ontmoet.
    Ook al is het bijna voorbij, herinneringen neem je mee.
    Nog een fijne eindsprint.....en dan weer naar Nederland en naar Dick.
    Lieve groet, Petra
    Li

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erica

Hallo allemaal, De vertrekdatum komt nu snel dichterbij. Het wordt echt. Ik kan me niet voorstellen hoe het gaat worden, maar in ieder geval een hele onderneming en ik denk dat ik veel nieuwe mensen zal leren kennen maar dat ik vooral ook mezelf zal tegenkomen. En of dat altijd leuk zal zijn? Tijdens het reizen ga ik proberen regelmatig in dit dagboek te schrijven zodat jullie kunnen lezen hoe het verloopt.

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 35410

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 09 Maart 2017

Australië de 2e keer / Australien das zweite Mal

14 September 2009 - 12 Maart 2010

ontdekken 2009-2010

Landen bezocht: