werken in Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Erica Menting - WaarBenJij.nu werken in Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Erica Menting - WaarBenJij.nu

werken in Christchurch

Door: Erica Menting

Blijf op de hoogte en volg Erica

19 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal, hier komt weer een verslag van mijn avonturen.

Woendag 6 januari tot en met dinsdag 12 januari 2010

Na aankomst met de trein in Christchurch ga ik naar: Charlie’Bs backpackers.
Dit hostel is wat anders dan de hostels waar ik tot nu toe geweest ben: je hebt een code nodig om in het deel van het hostel te komen waar de keuken en de tuin is. Na 20.30 uur is de voordeur op slot en moet je ook daarvoor de code gebruiken. Elke dag om 13 uur wordt de code veranderd. De receptie is 24 uur per dag bezet.

‘s Avonds was er in de tuin muziek: een aantal backpackers met percusie-instrumenten en gitaren hadden gebarbequed en heel veel gedronken (de tafel stond vol lege flessen). De muziek was leuk, maar ging door tot ongeveer 1 uur ‘s nachts. En de schoonmakers vonden ‘s morgens de resten van het feestje: er was letterlijk niets opgeruimd. In de hostels waar ik tot nu toe geslapen heb, werd er altijd door de bewoners zelf opgeruimd, er bleef wel eens iets staan, maar nooit de resten van een heel feest. Er werd dan ook flink gemopperd door de schoonmakers de volgende ochtend.

Wat ik niet wist, voor ik ging reizen is: in de meeste hostels is er gratis eten. De mensen die vertrekken hebben regelmatig eten over, zoals aardappels, pasta, boter, brood etc. Ze laten dat achter op de schap met het opschrift: voor iedereen vrij te gebruiken.

Vandaag in de pub zag ik het weer: de mensen die bier drinken, bestellen een kan ( a jug) vol, zoals bij ons een waterkan op tafel staat tijdens het eten. Ze krijgen de kan met een of twee lege glazen en schenken hun eigen bier in. Er zit meer dan een liter in deze kannen.

Vandaag, donderdag, ga ik werken (via HelpX) in een gezin in Brookhaven (een deel van Christchurch). Het werk is: wieden en snoeien in de tuin, en wat invoerwerk op de computer.

Patricia haalt ‘s morgens mijn koffer op bij het hostel en gaat naar haar werk en daar zal ik haar weer ontmoeten, vanavond om 17.15 uur na haar werk.

De dag heb ik gebruikt om door de stad te sjouwen, van alles te bekijken en vooral in boekwinkels te snuffelen. ‘s Middags was ik erg moe van het lopen en ben ik naar het hostel gegaan. De tv-kamer is toegankelijk zonder code en daar heb ik een film gekeken, liggend op de bank, zodat mijn benen wat konden rusten.

Patricia is een jaar jonger dan ik (ze lijkt echter 10 jaar ouder) haar man David is een knappe man die jonger lijkt dan zijn leeftijd en de dochter Chantal is 26 jaar.
De dochter woont pas weer sinds november thuis en heeft lange tijd in London gewoond en van daaruit vrijwilligerswerk gedaan in Zuidamerika. Toen ik vroeg wat voor werk dat was, luidde het antwoord: bijbelstudieles. Dat had ik niet verwacht. Toen ik later vroeg welke kerk, bleek het Jehova’s Getuige te zijn. Weer een nieuwe ervaring voor mij om in een religieus gezin van deze signatuur te verblijven.

Er werd weinig over het geloof gepraat, (er wordt wel gebeden voor het eten) maar op vrijdag waren pa en dochter de hele dag uit. Ik dacht: ze gaan samen iets leuks doen, nemen eten mee voor ‘s middags en wat te drinken, misschien een dagje wandelen. Het was ook wandelen, maar dan langs de deuren om het geloof te verkondigen, dat wist ik toen ik zag hoe ze gekleed waren, pa in een net pak en de dochter een rok en de haren keurig in model, en de geijkte tassen bij zich.

Op de eerste dag bestond mijn werk uit: de tuin wieden, want de familie had een tijd ergens anders gewoond en de mensen die gedurende deze tijd in hun huis gewoond hadden, waren geen tuinmensen met als resultaat: genoeg te wieden.

Het is fijn weer de rust te hebben van minstens een week op dezelfde plek te blijven en niet te hoeven denken: wat doe ik vanavond met het eten, want er werd natuurlijk weer voor mij gekookt.

Patricia heeft wat koorts en hoofdpijn en dat horen we de hele tijd als ze thuis is: “ik ben niet mezelf, want ik ben ziek”. Ze werkt wel de hele dag en ‘s morgens en ‘s avonds is ze vaak ook bezig iets te doen in huis. Maar op vrijdagmiddag komt ze ziek naar huis en gaat een paar uur slapen. Op maandag meldt ze zich ziek en gaat naar de dokter met erge oorpijn. De dokter zei: je hebt geen oorontsteking, maar je krijgt toch antibiotica, en morgen blijf je thuis van je werk.

Vrijdag en zaterdag heb ik in de tuin gewerkt en op zaterdag heb ik ook gekookt.

Begonnen met het bijwerken van het dagboek, elke dag een stukje. Ook heb ik het invoerwerk gedaan. Het bleek niet moeilijk: getallen van een paar bankafschriften invoeren in een zeer eenvoudig Excelformulier.

Op zondagochtend, van een huis dat ze verhuren, het muurtje voor het huis geschilderd met witte verf, samen met de “zieke” Patricia. Gekleed in oude kleding, die vlekken en gaten had en er dus vreemd uitzag, maar ja hier kent niemand me.

Er was weer regen voorspelt en die komt ook, als we bijna de eerste laag verf erop hebben zitten. Het wordt weer droog maar de tweede laag kunnen we vandaag niet meer aanbrengen.

Samen naar de markt in Riccarton (ook een deel van Christchurch) en daar heb ik een Nederlandse oliebol gegeten. Die oliebol heb ik gekocht in een kraampje dat Ollebolle heet en het stond naast een Duitse worstkraam. De oliebol smaakte anders (met kaneel en erg groot) dan Riky’s oliebollen, maar ik heb er dus toch een gehad dit jaar! Ze heten hier Nederlandse Donuts.

Tijdens de 5 dagen bij het gezin White, kreeg ik een email met het bericht dat er toch werk voor me was op een bloemkwekerij, ook in Christchurch. Ik heb gebeld en afgesproken dat ik dinsdagochtend opgehaald wordt.

Dinsdag 12 januari tot en met dinsdag 19 januari 2010

‘s Morgens om 9.30 uur word ik opgehaald door Bob Stoothoff, een oudere heer. Ik verwachtte te gaan werken bij jonge mensen, maar deze mensen (Bob is 74, en Judith is 73 jaar, ze lijken echter beide minstens 10 jaar jonger) zijn na hun pensioen van de universiteit (filosofie professor en secretaresse) iets heel anders te gaan doen en wel een boerderij met koeien en paarden, maar vooral een bloemkwekerij. Ze doen dit samen met hun zoon Adam van 44 jaar. Er wordt 7 dagen per week gewerkt van 9 uur ‘s morgens tot een uur of 4, 5 in de middag. En dan ‘s avonds en ‘s morgens de dingen via de computer bijhouden zoals rekeningen etc. Ze hebben geen personeel, maar in de drukke tijden zijn er steeds helpers van o.a. HelpX .

Ze wonen in een oud huis (ongeveer gebouwd in 1895). Het is een mooi huis, maar het is koud binnen. En het is de koudste januarimaand in New Zealand sinds jaren, wordt er op de radio verteld. Dat heb ik dan ook weer meegemaakt! Het is soms echt koud, 12 graden met wind, en dat voelt niet aan als zomer.
Van Judith heb ik een onderhemd met mouwtjes gekregen en dat scheelt wel.

Tijdens het werk draag ik over mijn kleren een overall en grote rubber laarzen. De bloemkwekerij is 3 straten van het huis verwijderd, dus ‘s morgens gaan we met de auto of met de vrachtwagen.
Er worden bloemen gesneden, gesorteerd, gebost en gebundeld. Er moet veel gewied worden en er worden nieuwe bloembedden gemaakt. De bloemen groeien in plastic zakken gevuld met een cocosmengsel of in de volle grond. De bloemsoorten zijn: Statis (blauw, zoals we ze in de jaren 70 veel gedroogd aan de muur hingen), gipskruid, en een ander soort dat op gipskruid lijkt maar dan in verschillende tinten blauw, de naam lijkt op linoleum maar dan een beetje anders.

Op dinsdagmiddag en donderdagmiddag worden de bloemen naar de veiling gebracht.
Buiten is het koud maar in de kassen, die gedeeltelijk open zijn, is het meestal lekker warm tot te warm.

Ik werk minstens 6 uur per dag en het werk vind ik leuk. Tijdens het klaarmaken van de bloemen voor de veiling, luisteren we naar klassieke muziek en kletsen we over van alles. De dag gaat heel snel voorbij.
‘s Morgens drinken we koffie in het huis van Adam, en dan wordt er een partijtje gebiljart, poolbiljart en ik mag meedoen. Poolbiljart is dus echt heel anders dan gewoon biljart en ik heb dan ook pas 1x gewonnen en dat was puur geluk.
‘s Avonds kookt Judith en ze kookt erg lekker! En dan lezen we een boek of kijken we televisie.

Op zaterdag had ik mijn vrije dag en ben ik met de bus naar Christchurch geweest. Omdat er de hele dag (12 graden in de stad met wind) regen dreigde, heb ik een kaartje gekocht voor de ouderwetse tram die een vaste route rijdt in het centrum van de stad. Je kunt dan net zo vaak in en uitstappen als je wilt, dus regent het dan in de tram naar het volgende wat je wilt zien, is het droog, gewoon lopen.
Ik had geluk, de regen kwam pas om 15 uur, dus om 16 uur de bus terug naar huis genomen. In de stad heb ik 3! Nederlandse (tweedehands) boeken gevonden en geruild met de boeken die ik uit had. Het is zo lekker af en toe gewoon Nederlands te kunnen lezen. In totaal heb ik toch al wel 12 Engelse boeken gelezen en ongeveer 6 Nederlandse.
Het boek dat ik nu lees is: “Australië in een rugzak” van Dolf de Vries. Het is leuk lezen, vooral over die delen van Australie, die ik nog niet heb gezien. Ik kan er wat tips uithalen.

Vanochtend, dinsdag zijn we met de auto rondgereden en wilden Judith, Bob en Adam (en twee grote honden Jaffa en Jed) mij de mooie omgeving laten zien. Het was echter heel erg bewolkt en op de heuvels reden we zelfs in de wolken, dus er was helemaal geen uitzicht. Ze hebben beschreven wat er gewoonlijk voor moois te zien is. Langs de Esplanada gewandeld, het was vloed, dus er was ook geen strand. Koffie met gebak was er wel en dat was lekker!

Het werken op dit HelpX-adres heeft me weer eens laten zien hoeveel ik geleerd tijdens mijn werk bij Werkenrode. Adam, de zoon heeft epilepsie en kreeg tijdens het werken een aanval. Toen het gebeurde, schrok ik niet, maar zorgde ervoor dat hij zich geen pijn deed, en dat was dat. Zou ik niet de ervaring van Werkenrode gehad hebben, zou ik danig onder de indruk geweest zijn.

Morgen, woensdag reis ik met de trein en daarna de ferry naar Wellington (de hoofdstad van New Zealand). En dan op de 23ste naar Auckland waar ik weer bij een 5W dame mag logeren.
En op 26 januari vlieg ik terug naar Australië, Melbourne waar het nu (lekker? Of misschien te) warm is. Ook daar heb ik een logeeradres voor de eerste paar nachten, weer bij een 5W dame.

Wat me tijdens het reizen opvalt is, dat ik me heel snel ergens thuis voel. Het voelt voor mij vaak heel natuurlijk om bij wildvreemde mensen in huis te zijn en deel uit te maken van hun gezinsleven.
Voor mij betekent dit, dat ik waarschijnlijk overal zou kunnen leven en dat er overal op de wereld leuke mensen zijn. Dat laatste had ik natuurlijk al gemerkt door de verhuizing naar Havixbeck waar we heel snel in de gemeenschap zijn opgenomen.

Zo lieve mensen, dit was het weer voor deze keer, groetjes van Erica

  • 19 Januari 2010 - 21:02

    Monique B:

    Hoi Erica,

    ben te onrustig om alles te lezen en ben er met volgelvlucht doorheen gegaan. Afgelopen zondag weer samen gekomen met ons groepje wat heerlijk was. Ik denk aan je...

    Liefs, Monique

  • 19 Januari 2010 - 22:03

    Bert Mewe:

    Hallo Erica,
    dat was wel even geleden, ik geloof dat ik drie delen achterliep van je reisbeschrijving; dus dat heb ik weer eens even ingehaald. Zo te lezen krijg je wel kijk op allerlei soorten gezinnen en hun ongemakken. Je reis heeft ook een beetje het karakter van een zapp-tocht; van de ene naar de andere situatie. Verrassingen te over. Inmiddels is hier de sneeuw weer allemaal weggedooid en kan er weer zonder glijpartijen gefietst worden. Over een 7 weken de gemeentraadsverkiezingen;benieuwd wat de uitkomst hier gaat worden. En daar ga ik dan nog lekker een jaar mee aan het werk. Je hebt zeker intussen ook al een hele verzameling foto's van al die Australische en Nieuw-Zeelandse plekken ?
    Mede namens Emmy heel veel plezier met de voortzetting van je tocht en tot een volgend bericht. Groet en good luck, Bert

  • 22 Januari 2010 - 21:12

    Anneke:

    Ik heb echt bewondering voor je Erica, zo gemakkelijk als jij je in situaties kunt inleven. Op de ferry werkt ook een Nederlander, misschien heb je hem wel ontmoet?
    Vandaag heb ik visite uit Melbourne opgehaald van Schiphol, het was daar 36 graden en hier 4 graden, wat een overgang voor hem. Jij vliegt er dus dinsdag heen, Melbourne is "the Garden City" dus genoeg moois om te bekijken, ben benieuwd naar je verhalen. Wat fijn dat je Werkenrode-ervaring zo goed van pas kwam, zo heeft alles een doel!
    eel veel groetjes en liefs, Anneke

  • 24 Januari 2010 - 09:16

    Dominique :

    Hoi Erica,

    Ik was best wel verrast toen ik de kerstkaart van Dick (en ook wel een beetje van jou natuurlijk, maar jij was al wel op reis toen) kreeg! Ik heb toen gelijk gekeken en een verhaal gelezen, maar had niet veel meer tijd. Daarna ben ik het een beetje vergeten(nog steeds altijd vergeetachtig en te goed om dingen op te schrijven). Maar het schoot mij weer te binnen en ik heb nu net je laatste verhaal gelezen en ben heel erg onder de indruk van jouw belevenissen. Dat je dat zo even allemaal doet! Ik zou niet zo lang van huis af kunnen gaan.... hahahaha....ik heb al moeite met een weekje naar mijn ouders te gaan!
    1 dezer dagen ga ik de rest van je verhalen ook nog lezen, maar moet me zo klaarmaken voor een verjaardagswandeling (klikt een beetje gek, maar het is voor een hond, een vriendinnetje van de onze en die wordt 2 jaar)

    Veel liefs van Dominique (van werkenrode)

  • 26 Januari 2010 - 21:56

    Ivon:

    Heeft even geduurt, maar het is erg druk hier aan deze kant.Pim is op wintersport met vrienden.Hij is daar aan het snowboarden en het gaat super goed.De mannen hebben het erg gezellig in Frankrijk.Vrijdag of zaterdagavond komt hij weer thuis.Ik ben druk met van alles en nog wat, kids, huis, hond en kippen, maar dat vind ik niet erg.Ik ga liever naar de zon dan in de koude sneeuw hahahha.Vandaag je kaart gekregen, erg leuk en niet verwacht.

    Geniet nog van alles, want de laatste anderhalve maand is ook zo om.

    Groetjes Ivon

  • 27 Januari 2010 - 16:25

    Cissy:

    Hallo lieve Erica,

    Wat een avonturen beleef jij toch allemaal... En ik ben toch wel erg verbaasd; ik dacht altijd dat Nieuw Zeeland en Australië veel hetzelfde was, vooral qua klimaat e.d. Maar uit jouw verhalen blijkt nu dat het toch echt twee totaal verschillende landen zijn. Ben wel benieuwd welke je nou beter bevallen is, of misschien kan je wel helemaal niet kiezen omdat ze allebei geweldig zijn. Hier hebben we weer erg koude dagen beleefd, dus ik ben erg jaloers op je, de 20 graden van Nieuw Zeeland klinken goed, maar het warme weer van Australië lijkt mij helemaal geweldig. Heel veel plezier nog. Hopelijk horen we snel weer van je!
    Liefs, Cissy

  • 31 Januari 2010 - 20:29

    Maria:

    Ha die Erica,

    Zo, ook weer even bij gelezen. Fijn dat je je overal zo meteen op je gemakkie voelt. Is een prettige eigenschap voor een reiziger. Grappig dat je nu vanuit NZ naar Melbourne gaat. Heb ik toen ook gedaan. Nog bedankt voor de kaart voor Frans. Wij zijn weer eens verhuisd en de kaart is doorgestuurd. En quess wat...de kaart kwam precies op de goede dag aan!!!!!

    Liefs,

    Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Erica

Hallo allemaal, De vertrekdatum komt nu snel dichterbij. Het wordt echt. Ik kan me niet voorstellen hoe het gaat worden, maar in ieder geval een hele onderneming en ik denk dat ik veel nieuwe mensen zal leren kennen maar dat ik vooral ook mezelf zal tegenkomen. En of dat altijd leuk zal zijn? Tijdens het reizen ga ik proberen regelmatig in dit dagboek te schrijven zodat jullie kunnen lezen hoe het verloopt.

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 35438

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 09 Maart 2017

Australië de 2e keer / Australien das zweite Mal

14 September 2009 - 12 Maart 2010

ontdekken 2009-2010

Landen bezocht: