van Cairns naa Brisbane naar Boreen Point - Reisverslag uit Sydney, Australië van Erica Menting - WaarBenJij.nu van Cairns naa Brisbane naar Boreen Point - Reisverslag uit Sydney, Australië van Erica Menting - WaarBenJij.nu

van Cairns naa Brisbane naar Boreen Point

Door: Erica Menting

Blijf op de hoogte en volg Erica

27 Oktober 2009 | Australië, Sydney

Hallo allemaal, het is alweer bijna twee weken geleden dat ik geschreven heb, dus het wordt tijd. Zou ik langer wachten, wordt het verhaal te lang.

Vanuit Gordonvale ben ik met de bus naar Cairns gereisd. Ik vond het prettig dat ik kon gaan. De reis was eenvoudig, een bus en de bushalte was niet ver van het huis en in Cairns was het hotel (weer Bel View) een straat lopen, dus ook niet ver.

In Cairns heb ik een speciale telefoonkaart gekocht waarmee je goedkoop naar Nederland en Duitsland kunt bellen. Je hebt wel een telefooncel nodig, want met de mobiele telefoon is het nog steeds schrikbarend duur.

Op zaterdag (17 oktober) ben ik met een boot naar het Great Barrier Reef gevaren. Daar konden we in een semi duikboot (een boot met benedendeks grote ramen, zodat je het gevoel had in een onderzeeboot te zitten) het Rif bekijken. Ook was er een boot met een glazen bodem. Er was de mogelijkheid om te snorkelen maar dat durfde ik helaas niet. Met de semi onderzeeboot ben ik twee keer mee geweest en het rif is mooi maar mijn kleurenblindheid neemt veel van het mooie weg, want op tv en op foto's ziet het er voor mij veel kleurrijker uit. Jammer, maar ondanks dat was het een fijne dag. De hele dag opgetrokken met 4 dames: twee uit Australie, een uit Engeland en eentje uit de USA.

Op zondag 's morgens om 6 uur met de Shuttlebus naar het vliegveld want het vliegtuig vertrok om 7.55 uur. In de shuttlebus zat Debby en met haar heb ik de reis gemaakt, gezellig. We hadden een tussenstop van 4 uur in Townsville (het kan ook rechtstreeks maar dit was 100 dollar goedkoper).

In het vliegtuig kon je tv kijken. Geen film maar TV met uitzendingen van de Australische TV. Dit kostte echter 5 dollar en 's morgens zo vroeg zijn er nog geen leuke uitzendingen.

In Brisbane (een echte grote stad met hoge gebouwen, veel mensen, veel verkeer) met de shuttlebus naar de Kookaburra Inn. Een hostel maar erg schoon en met veel 1-persoons kamers en heel dicht bij de stad.

Kookaburra is een vogel en die heb ik een paar weken geleden gezien op Magnetic eiland, toen voerde iemand die vogel stukjes vlees, en nu weet ik dus ook de naam van die vogel.

Op maandag in Brisbane 's morgens bij de receptie gevraagd voor een tandarts, en om 10 uur kon ik al terecht! Het volgende avontuur.
De tandarts was erg aardig en ze heeft de tand heel mooi opnieuw gevuld. Ik heb 40 minuten in de stoel gezeten, zonder verdoving, maar dat ging goed. Een lekker kussentje achter mijn hoofd en de dokter begon met: "hallo ik ben Allison en ik ga vandaag voor je zorgen". De Australiers spreken bijna iedereen aan met de voornaam. Nog meer dan Nederlanders doen!

De behandeling verliep dus goed, maar toen de rekening kwam was dat een niet zo aangename verassing: $ 258,-- (ongeveer 170 Euro) en nu maar afwachten of de reisverzekering dit betaald, zou ik thuis geweest zijn, was de behandeling gratis geweest. Maar ja, ik wilde graag reizen en dat is dit een van de risico's.

In het hostel logeert ook een meneer van ongeveer 60 jaar en dat is een echte moppperkont. Hij kijkt tv en er is een tv-kamer dus als je wilt kijken moet je daar naartoe. Hij heeft een hekel aan mensen in het algemeen en vindt eigenlijk het hele leven maar niets. Echt iemand om depressief bij te worden, dus ik ben niet veel in de tv kamer geweest en heb lekker op mijn kamer gelezen en muziek geluisterd.
Hij komt oorspronkelijk uit Nieuw Zeeland en omdat ik daarheen ga in december dacht ik: vraag maar advies aan hem dat vindt hij vast leuk. Maar: Nieuw Zeeland is mooi, maar erg koud, niets aan, de mensen zijn niet echt leuk en eigenlijk wat doen de mensen daar behalve leven, werken, trouwen, kinderen krijgen en dan dood gaan? dus aan zo'n advies heb je niet echt iets. Gelukkig ben ik van nature niet zo pessimistisch anders zou zo'n man in staat zijn je hele humeur te verpesten. Maar het is wel bijzonder om met zo iemand te praten.

Ik heb uitgezocht hoe ik naar mijn volgende HelpX adres moet reizen en volgens de informatie was dat erg ingewikkeld: trein, bus, bus en het laatste stuk een buurtbusje. Dus even gedacht: ik ga niet. Maar nadat ik gebeld heb met Roeland (van oorsprong een Nederlander, die al jarenlang in Australië woont) bleek dat ik de Greyhoundbus kan nemen en dan een buurtbusje, dus het valt wel mee.

Donderdag in Brisbane een Taise voetmassage genomen, want ik loop heel veel sinds ik in Australië ben. Was lekker, maar wel anders dan ik gewend ben. De masseuse praatte de hele tijd met mensen die langskwamen en met de andere masseuse. Een deel van het masseren was ook erg hard. Maar daarna voelde het wel heel lekker en kon ik weer gemakkelijker een stuk lopen.

's Avonds met de trein naar Mitchelton (een deel van Brisbane) voor een dinertje met een aantal dames van 5W. Er was een Zwitsers echtpaar op bezoek en er waren ongeveer 8 vrouwen. Iedereen had wat te eten of te drinken meegebracht. Gezellig. Ik werd opgehaald van het station en toen ik vertelde dat ik op de terugweg in Chinatown uit de trein wilde stappen en naar het hostel wilde lopen kwamen er grote bezwaren. 's Avonds moest je daar vooral niet over straat lopen. Er was een dame die mijn kant uitging dus ik kreeg een lift tot voor de deur, dat was nog veel beter dan de trein.

Vrijdag op reis naar Boreen Point (een dorpje met 300 inwoners aan een meer) drie uur reizen ten noorden van Brisbane. De reis duurde wel een tijdje, maar verliep voorspoedig. Om 6 uur werd ik voor de deur afgezet door het buurtbusje (councel taxi heet het hier). Ik was de enige passagier.

Roeland is een aardige man, die alleen wat moeite heeft met het feit dat er nogal wat dingen zijn die ik niet eet. Eigenlijk lust ik veel, maar als eerste avondmaaltijd had hij een salade gemaakt met rauwe ui en azijn, dus helaas dat kan ik niet eten.
Hij kookt erg lekker, dus de volgende dagen heb ik goed gegeten, maar telkens ontdekt hij weer iets anders dat ik niet eet, zoals bananen en kaas. Toen heb ik maar verteld over het dieet van Dick, dus toen was de reactie: ben ik blij dat ik niet voor jullie allebei hoef te koken.

Zaterdagochtend ben ik meegeweest naar de markt in een dorp verderop. Roeland heeft geen auto, dus een vriendin reed en er was nog een oudere heer bij. Heel gezellige markt met veel verschillende producten, zelfgemaakte dingen, groenten, planten, kleding, eigenlijk van alles wat.

Het werk is vooral tuinwerk en dat vind ik leuk. De veranda moet in de olie gezet worden en dat ga ik morgen doen. Zondag heeft hij me meegenomen om te zeilen in de catamaran. Een belevenis.

Maandagochtend zou ik om 5.15 uur aan het water zijn om oefeningen te doen met Kate (de dame waar ik eigenlijk zou gaan werken maar zij had al een helper en zij heeft me doorgeschoven naar Roeland) Ik was er op tijd en ben gaan zitten op een bankje en heb naar het water gekeken, de vogels, de zon die opkwam, maar Kate zag ik niet. Toen maar een loopmeditatie gedaan. Om 6 uur weer terug naar huis en toen bleek dat ik op de verkeerde plek gewacht had! Kate had op het strand iets verderop gewacht en ik zat bij de boot. Jammer.
Toen ik tegen de middag naar Kate's huis liep, stopte er een auto en twee mensen vroegen de weg. Ze wisten geen adres, wel een naam. Het waren Nederlanders en ze zochten het huis van Roeland! en dat kon ik ze wel wijzen! Toeval? Het waren vrienden van een zus van Roeland en ze kwamen even op bezoek. Uiteindelijk zijn ze 's avonds blijven eten en de volgende ochtend nog op de koffie geweest. gezellig.


Het levensritme hier is helemaal anders (zou heel goed passen bij Willy Hell): 's morgens om 5 uur opstaan, naar het strand en zwemmen of oefeningen doen, daarna ontbijt, 's morgens werken en 's middags uitrusten. 's avonds om 8 of 9 uur naar bed want de volgende ochtend is het weer vroeg dag.

Nou ik geloof dat dit het was voor deze keer, ik hoop veel reacties te krijgen, liefs van Erica





  • 27 Oktober 2009 - 11:02

    Pa En Ma Kronemeijer:

    ook dit verslag met veel belangstelling gelezen. je belevenissen zijn wel leuk om te lezen en voor jou om te doen. je ziet nog eens wat en komt er veel mensen tegen, zelfs uit nederland.
    wij vinden dat je erg ondernemend bezig ben en daar kun je later leuk op terugzien.
    veel reisgenoegen en tot het volgende verslag.
    liefs van ma en pa.

  • 28 Oktober 2009 - 10:34

    Thea:

    Ik geniet van jouw reisverslagen en moet af en toe lachen als je het hebt over huishoudelijk werk en salade met azijn. Dat stukje Erica is dus ook mee op reis. Het gemak waarop jij reist en hoe je in het moment leeft vind ik prachtig. ik wens je nog vele bijzondere ontmoetingen toe en leuke avonturen.

    liefs Thea

  • 28 Oktober 2009 - 11:30

    Anneke:

    Hoi Erica, wat heb je weer een mooi verslag geschreven! Het is een plezier je te volgen en laat je niks wijsmaken over Nieuw Zeeland, het is er fantastisch en de mensen zijn er net zo vriendelijk als in Australia. Ik ben echt een beetje jaloers op je, je doet het heel goed helemaal alleen! Ik had niet anders verwacht.
    Mijn nieuws: ik ben zondag oma geworden van Dean Adrian - een wondertje!

  • 29 Oktober 2009 - 13:39

    Tjeerd:

    Leuk dat je nog steeds van alles beleeft. 5 uur opstaan is wel erg vroeg, maar misschien valt het mee door het tijdsverschil met Nederland.

  • 29 Oktober 2009 - 22:25

    Bert Mewe:

    Hi lieve Erica,
    Ik bewonder je discipline om zulke mooie beschrijvingen te geven van wat je zoal meemaakt. Als ik jouw site nu weer eens aanklik, dan realiseer ik me hoe snel de tijd voorbij vliegt. Toen Emmy en ik uit Tibet terugkwamen eind september vielen we natuurlijk midden in het werkseizoen, dat na de (school)vakantie al weer op toeren was gekomen. En nu is het alweer om kwart voor zes donker buiten en zeggen we tegen elkaar, dat er nog 7 weken tot de kortste dag te gaan is. Ik kijk met belangstelling uit naar je volgende verha(a)l(en) uit het land van onze tegenvoeters. hartelijke groet en liefs, ook van Emmy natuurlijk, Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Erica

Hallo allemaal, De vertrekdatum komt nu snel dichterbij. Het wordt echt. Ik kan me niet voorstellen hoe het gaat worden, maar in ieder geval een hele onderneming en ik denk dat ik veel nieuwe mensen zal leren kennen maar dat ik vooral ook mezelf zal tegenkomen. En of dat altijd leuk zal zijn? Tijdens het reizen ga ik proberen regelmatig in dit dagboek te schrijven zodat jullie kunnen lezen hoe het verloopt.

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 35438

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 09 Maart 2017

Australië de 2e keer / Australien das zweite Mal

14 September 2009 - 12 Maart 2010

ontdekken 2009-2010

Landen bezocht: