Van de Goldcoast naar Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Erica Menting - WaarBenJij.nu Van de Goldcoast naar Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Erica Menting - WaarBenJij.nu

Van de Goldcoast naar Auckland

Door: Erica Menting

Blijf op de hoogte en volg Erica

04 December 2009 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal,

Het is alweer 10 dagen geleden dat ik geschreven heb vanaf de Goldcoast in Australië en nu ben ik in Auckland, Nieuw Zeeland.

Bij Hans en Martha heb ik het erg rustig gehad. Elke dag (soms 2x) gezwommen binnen of buiten, veel gelezen, regelmatig de bus genomen naar verschillende plaatsen aan de Goldcoast en daar rondgekeken, in boekwinkels geneusd en veel mensen zien surfen. Het weer bleef warm, met af en toe een heel klein beetje regen.

Contact gezocht met de 2 adressen van HelpX waar ik in Niewuw Zeeland zou gaan werken maar helaas: op het eerste adres, (bij 2 oudere mensen) kon ik niet terecht want de vrouw was nu heel ernstig ziek, en op het tweede adres schreven ze botweg: “we zijn vol tot Kerst”. Zeer vreemd want hun eerste mailtje was heel erg enthousiast en uitnodigend en nu dit tweede mailtje was kort en onaardig. Jammer, maar ook dat hoort erbij.

In Surfers Paradise is een monorail en natuurlijk wilde ik dat ook proberen. Het kostte 2 dollar voor een ritje en je hebt een fantastisch uitzicht over het gebied. In de monorail zat ook een aardige dame en ze gaf me twee kaartjes om gratis nog een keer mee te kunnen rijden/glijden/vliegen (hoe noem je de manier van voortbewegen van een monorail??) De kaartjes heb ik Martha gegeven voor de kleinkinderen want het was leuk, maar een keer was genoeg.

De rugzak die ik gebruik, heb ik van Immie te leen gekregen, een fijne maar niet precies mijn maat en het was uiteindelijk toch wel erg zwaar en pijnlijk aan mijn schouders, om steeds al mijn spullen mee te sjouwen, dus zocht ik naar een minder zware manier om alles te vervoeren.
Er zijn rugzakken met wieltjes! Vorige week heb ik er een gekocht. Het is fijn om de rugzak gewoon achter me aan te trekken en als ik een trap of zo op moet, kan ik hem als rugzak gebruiken. De rugzak is wel duidelijk zwaarder door de wieltjes die natuurlijk ook wat wegen, maar daarvoor hoef ik zoveel minder vaak alles op mijn rug te nemen.
De rugzak van Immie heb ik met zeepost teruggestuurd naar huis. Dat gaat 3 maanden duren werd er gezegd. Kijken wie het eerst thuis is: de rugzak of ik.

Vorige week ben ik naar de kapper geweest. Mijn haar was echt te lang geworden, maar helaas: het is erg slecht geknipt. Over een paar weken maar weer proberen en misschien weer een kleurtje erin? Ik zie steeds meer grijze haren verschijnen, zou dat van de zon komen, worden ze gebleekt, of is het toch de leeftijd?

Bij het terugsturen van de rugzak had ik veel geluk: het postkantoor was open op zondag (vanaf 30 november niet meer), ik kreeg een passende doos voor het verzenden in de winkel waar ik de nieuwe rugzak gekocht had, en op het postkantoor bleek de verpakking net klein genoeg om met de post te versturen. Dus alles zat mee.

Op maandag haalde Dawn (een dame van 5W) me op om bij haar te logeren. Hans en Martha hadden al gezegd: dat is een heel erg dure wijk, er wonen alleen miljonairs. En ja hoor: ze haalde me op met een sportieve auto, de wijk was afgesloten met een poort waar iedere bezoekende auto gefotografeerd werd (het was oorspronkelijk een eiland nu bereikbaar over een brug) en er stonden gigantische huizen.
Zoiets als het huis waar ik logeerde, had ik van te voren wel eens gezien in films, over zeer rijke mensen mensen: groot, strak ingericht, dure schilderijen, filmzaal, zwembad, spa, sportzaaltje en ga zo maar door. Er was geen inwonend personeel maar er werd wel gesproken over de man voor het zwembad, de man voor de tuin, degene die de ramen zeemt etc.

Toch was het er gezellig. We hebben s avonds thuis gegeten en ik heb gezwommen en op het platte dak in het bubbelbad gezeten van waaruit je een mooi uitzicht had over een deel van het eiland. s Morgens buiten de deur ontbijten en daarna weer zwemmen, naar jogales (die was erg goed en ontspannend) en ‘s middags bracht Dawn me naar de trein om naar het vliegveld te gaan. Het was een kort verblijf maar het was intensief. We hebben veel gepraat over van alles.

Dawn heeft een vriendin (Zoe) in Nieuw Zeeland en daar ben ik uitgenodigd om met Kerst te zijn! Ik heb Zoe nog niet ontmoet maar Dawn zei: “je vindt haar vast erg leuk”. Over Kerst en Oudjaar had ik nog niet echt nagedacht en zo worden de dingen vanzelf ingevuld. En misschien verandert alles weer, we zien wel.

De reis naar Nieuw Zeeland ging een beetje met horten en stoten. Op het vliegveld bleek dat ik een retourticket nodig had voor Australië, anders werd ik niet ingecheckt. Dus een terugvlucht geboekt naar Melbourne op 26 januari 2010. Dat was de eerste, betaalbare, mogelijkheid. En daarna werd er aan de balie gezegd: je visum is verlopen, je kunt niet terug naar Australië. Dat bleek gelukkig niet waar te zijn, maar het was wel even schrikken!

Vanaf dat moment liep alles weer vlot, de vlucht was korter dan verwacht want we hadden wind mee. Maar op het vliegveld in Auckland bleken alle computers het niet te doen, dus er stonden minstens 1 000 mensen (heel veel Chinezen) te wachten om ingecheckt te worden. Dat was alsof je in de rij stond voor een attractie in de Efteling, maar dan zonder bordjes “vanaf hier nog 30 minuten wachttijd”

Vanaf het vliegveld met een taxibusje naar het logeeradres (Geraldine, een 5W dame). Om iets voor 2 uur ‘s nachts was ik daar.

Het is een operazangeres die jarenlang in Duitsland heeft gewoond en gewerkt. Dus ook hier is weer de Duitse taal. Maar we spreken Engels want ze is een Nieuwzeelandse.

Het weer is nat en er staat veel wind, de temperatuur is ongeveer 20 tot 25 graden. ‘s Nachts slaap ik onder twee dekens dus echt anders dan in Australië waar het ‘s nachts vaak te warm was om iets over je heen te hebben.

Het is vreemd verdeeld: in Australië verlangen ze hevig naar regen en hier blijft het maar vallen en hebben ze liever minder nattigheid.

Ik heb een Nieuw Zeelandse simkaart gekocht dus na het Australische nu ook een Nieuw Zeelands telefoonnummer. (0064-22 64 47 49 05) (dus als iemand geld teveel heeft: je kunt me bellen)

Auckland is een zeer uitgestrekte stad met niet veel flats, alleen in het centrum staat hoogbouw. Vanaf mijn adres (Howick) is het een uur met de bus of ‘n half uur met de boot naar de stad. Vanmiddag ga ik naar mijn tweede adres van een dame van 5W en dat is dichter bij het centrum.

Gisteravond zijn we naar een (piano en viool) concert in een kerk geweest en daarna hebben we in de pub gegeten. Erg gezellig! En daarna met Dick gebeld, voor de eerste keer via Skype. Het is hier 12 uur later dus het bellen kan alleen ‘s morgens of ‘s avonds.

Dit was het weer voor deze keer, ik wens jullie veel Sinterklaasplezier, tot over een tijdje en schrijf me s.v.p: ik vind dat erg leuk.


Liefs van Erica

  • 04 December 2009 - 07:03

    Geert:

    Lekker om je verhaal te lezen. Goed te lezen dat het reizen op zich eigenlijk alles oplost. Van haar knippen, tot rugzak. Nieuw Zeeland blijkt één van de mooiste landen van de wereld te zijn. Benieuwd naar je foto's.

  • 04 December 2009 - 09:02

    Anneke:

    Erica, ik ben jaloers op je! Wat schrijf je leuk en informatief over al je wederwaardigheden. Ik ben benieuwd hoe je de Kerst ervaart in de zomer, en Father Christmas in dat dikke warme pak.
    En ik ben ook benieuwd hoe je de Kiwi's vindt. (niet de vogels maar de mensen....)
    Ik zit al drie weken met een voet in het gips, heb mijn tenen laten rechtzetten en pas op 24 december gaat het gips eraf. Moet de tijd maar uitzitten.
    Morgen vieren we Sinterklaas, voor het eerst met een kleinkind en dat maakt het wel speciaal.
    Hier zijn sommige flitspalen ingepakt met cadeaupapier, mag blijven zitten tot na 5 december. Leuk idee hè?
    Fijne decembermaand en heel veel groetjes, Anneke

  • 06 December 2009 - 19:33

    Ria Arens:

    Erica, een berichtje uit de Millingse 'heimat'
    We hebben de niet- gevierde sinterklaas achter de rug en we zullen niet de eersten zijn die na de Sint de kerstboom heeft opgezet zoals jullie altijd hadden. Er staan al diverse kerstversierselen zo her en der. Met veel plezier lees ik jouw belevenissen over je reis. Al weer in Nieuw Zeeland ! Achteraf gaat het nog snel ook. (voor ons dan) Ik mis je wel, hoor. Aan de ene kant gun ik je nog een lange, leuke tijd in Australië en Nieuw Zeeland maar aan de andere kant zou ik je wel weer een keer willen zien. Dit bewaren we wel tot over een tijdje. Erica, heel veel plezier, mooie tijd en leuke ontmoetingen. Tot het volgende verhaal. Groeten vanuit het kletsnat-geregende Millingen aan de Rijn.

  • 07 December 2009 - 09:52

    Ivon:

    Nou, sinterklaas goed overleefd, al moest het wel op paracetamol.Erg veel keelpijn, en ik moest 5 dagen zo'n zwarte man spelen, dus moest door en door en door.
    Was wel erg leuk, al die koppies van de kinderen vol verwachting,echt geweldig.Dan weet je ook waarvoor je het doet.
    Nu moe maar voldaan en ga puin ruimen in huis zodat ik woensdag de boom in huis kan zetten.Ook weer gezellig zo deze wintermaanden, al hou ik meer van de volle zon.

    Have fun
    Groetjes Ivon

  • 08 December 2009 - 12:27

    Tessa:

    Hee Erica
    ik zie net staan dat je over 94 dagen al weer terugbent, dit zijn nog veel dagen maar het klinkt al wel veel minder sinds het onder de 100 dagen zit.
    Het was leuk dat er iets van jou tussen alle cadeautjes lag zaterdag! en ook super waarmee je ze ingepakt hebt!
    Binnekort stuur ik je wel een uitgebreide mail over alles wat er hier is gebeurd sinds je down under bent! Maar ik heb begrepen dat mama je al veel heeft gemaild dus dat doe ik na je volgende bericht!
    Liefs je kleinste nichtje!

  • 08 December 2009 - 17:55

    Tjeerd:

    leuk om alles wat je meemaakt te lezen. We hebben hier de sinterklaas kados weer uitgepakt. Ik hoop dat het nog een beetje meevalt met de regen.

  • 08 December 2009 - 21:23

    Astrid:

    hoi erica fijn dat het zo goed gaat met je. wat leuk om alles te lezen wat je mee maakt je kunt er een dokumentere van maken als je terug bent.we vinden het ongelofelijk knap van je dat je deze reis hebt aangedurft.hier gaat ook alles maar door we hebben er een gezinslid bij kimmy onze beagle ook een hele onderneming hoor maar wel een liefie. we wensen je een hele fijne tijd en blijven je op de voet volgen. groetjes van jeroen astrid denise en lysanne

  • 11 December 2009 - 08:06

    Ma En Pa Kronemeijer:

    met alle reisverslagen kun je er straks een boek van samenstellen, leuk voor later om het nog eens opnieuw te beleven.
    Met de feestdagen in zicht willen wij je goede en fijne kerstdagen toewensen en vanzelsprekend een goed en gezond nieuwjaar.
    daarna aftellen tot maart.
    veel liefs en groeten van ma en pa kronemeijer

  • 11 December 2009 - 09:58

    Lies:

    Hee Erica, Ik volg je nog steeds.Leuke verhalen.Voor mij vliegt de tijd, is dat voor jou ook zo? Te bedenken dat de helft er al bijna op zit.Ik kijk uit naar je volgende verhalen en ervaringen. Veel liefs van Lies

  • 11 December 2009 - 14:38

    Louise:

    Hoi Erica,

    Wat een leuk verhaal, je moet er even voor gaan zitten maar dan heb je ook wat. Ik vind het erg knap van je. Het lukt je toch maar om deze trip te ondernemen.Ik hoop dat het allemaal lukt je bent in ieder geval al op de helft. Het gaat toch wel erg snel. Geniet ervan groetjes Louise

  • 16 December 2009 - 17:32

    Conny Hendriks:

    Dag Erica,

    N.a.v. jouw kerstwens toch eens gaan kijken bij jouw reisverslagen. Indrukwekkend!! Ik hoop dat je er van geniet. Ook voor jou hele fijne kerst en een gezond en gelukkig 2010.

  • 17 December 2009 - 12:41

    Jaap En Betty Scherp:

    Hallo Erica,
    Door de kerstkaart ontdekt dat je op route bent.Leuk hoor .We wensen je een fijne tijd .Voor het nieuwe jaar veel geluk en gezondheid en wie weet tot ziens.Veel liefs de scherpbieren

  • 17 December 2009 - 15:52

    Cor:

    De prachtige, mooie, soms ontroerende verhalen komen van jou. Ik vind het erg leuk ze te lezen en je zo te volgen. Waar jij al niet naar toe gaat om de Mexicaanse griep en de Q-koorts voor te blijven. Wel een beetje vervelend allemaal want jaloerse gevoelens komen bij mij boven, zeker als ik nu weer naar buiten kijk en de sneeuw zie vallen. Maar voor jou heel veel plezier daar ver over zee en voor jou en Dick prettige feestdagen en een gezond 2010.

  • 18 December 2009 - 11:11

    Jose Van Hoesel:

    Hallo Erica,
    Ik ben jaloers op je. Fantastisch om zo'n reis te maken. Ik wens je een fijne kerst en een goed en gezond 2010.

  • 18 December 2009 - 15:41

    Mieke Van Deelen:

    he hallo erica. leuk om zoveel van je te kunnen lezen. ik kreeg net de kerstkaart van dick binnen, met daarop je http-adres. ben meteen maar gaan kijken hoe het je vergaat. zo te lezen uitstekend. da's fijn. wel knap trouwens dat je zo'n reis in je uppie maakt. een droom voor mij. heb het lef niet echt, ben ik eerlijk in. ik doe het met tv-reportages en blijf lekker dromen.
    hier in ons kikkerlandje zijn de kikker diep de grond in gedoken. het vries nu vrijwel de hele dag en gisteren is er in het noorden van ons landje meer dan 30 cm sneeuw gevallen. en lag het hele land plat. snelwegen stonden stil, het openbaar vervoer is een chaos gewordne. ook vandaag rijden nog lang niet alle bussen en treinen. ook in onze regio is de boel mooi wit geworden. en we krijgen nog meer, zeggen ze. we zullen zien. hee meid, geniet nog lekker van je toer! van wie weet tot schrijfs. mocht het er niet eerder meer van komen dat ik je mail; alvast fijne kerstdagen en goed nieuwjaar. dagdag en groetjes Mieke

  • 18 December 2009 - 22:04

    Bert Mewe:

    Met regelmaat klik ik in de favorieten je website aan. En van de week dus heel verrassend dat je naar Nieuw zeeland overgestoken bent. Ligt toch niet meteen naast de deur en zo te lezen dus ook een heel ander klimaat. Onze jongste dochter is er vorig jaar geweest en kwam met heel mooie plaatjes terug. Hier is het merkbaar dat het jaar 2009 op z'n eind loopt. Jij begint daar overigens eerder aan 2010 dan wij hier. In zo'n laatste maand moet er nog altijd van alles in de politiek en in de uitvoering door ambtenaren gebeuren, dus dan is het twee weken heel druk, maar dit weekend is de vakantie begonnen, voor de scholen en dus ook voor een flink aantal medewerk(st)ers. Kan ik mooi allerhand opruimen van dossiers die m'n bureau volmaken. Dan nog een nieuwjaarsspeech schrijven en kunnen de feestelijkheden beginnen. Op 2de kerstdag met onze dochters en hun partners samen en dan op naar 2010.
    Mede van Emmy wens ik jou daar ver weg hele goede feestdagen toe, met ook veel gezelligheid en uiteraard ook een goede jaarwisseling met de allerbeste wensen voor het volgende jaar. Al die goede wensen gelden natuurlijk ook voor jouw Dick. Volgend jaar kan het vast weer naar één adres dichterbij.
    Tot een volgend bericht; lieve groeten, mede van Emmy,
    Bert

  • 19 December 2009 - 13:00

    Maria En Arie:

    Dag Erica,

    we hebben Dick een kaart gestuurd en wensen jou via deze weg een mooie Kerst daar toe!

    Groet!!!

  • 20 December 2009 - 14:29

    Neggers:

    hai erica blij te horen dat alles daar goed gaat het is een hele belevenis daar zo ver weg ik volg nu pas alles wij zijn hier druk met een verbouwing bezig maar er valt nu hier sneeuw er ligt al 20cm wij wensen jouw n fijn kerstfeest en nog n fijne tijd groetjes rien en corry

  • 20 December 2009 - 16:50

    Carla Mes:

    Hoi erica .
    Van Dick kregen wij een kaartje met jou emailadres en ik heb even de tijd genomen om jouw reisverslagen te lezen.Wat goed zeg. En dat je het zo naar je zin hebt. Hier is het erg koud en er ligt een enorm pak sneeuw. Wel heel mooi. Ik blijf nu jou verslagen volgen . Een hele fijne kerst en voor volgend jaar veel gezondheid en geluk. Liefs carla

  • 21 December 2009 - 16:37

    Liesbeth Haas:

    Ha Erica,ik heb nu eindelijk je reisverslagen gelezen. Wat bijzonder dat je zo'n reis aandurft. Ik ben benieuwd waar je de kerst doorbrengt.
    Wij gaan in januari een reis naar Argentinië maken, dan zijn we ook op het zuidelijk halfrond. Heb je trouwens het Zuiderkruis al gezien?
    Ik wens je heel veel goeds voor 2010 en hoop dat je de kerst kunt doorbrengen bij aardige mensen.
    groetjes,
    Liesbeth

  • 21 December 2009 - 17:49

    Anna Maria:

    Hoi Erica

    Het kwam er steeds niet van, maar nu dan toch een berichtje. Wat een avontuur en wat een mooie ervaringen.
    Ik ben zo`n 20 jaar geleden naar Nieuw Zeeland geweest en vond het een prachtig land. Mijn broer woont in Auckland, maar hij heeft al het contact verbroken en wil geen contact met nederland, dus helaas kan ik je zijn adres niet geven.
    Ga je ook nog naar Roturua, dat is echt de moeite waard, Veel mensen barbeceuen met Kerst op het strand heb ik begrepen, ik ben benieuwd of jij dat ook gaat doen, raar idee hoor ,maar wel lekker lijkt me. liefs
    Anna Maria

  • 22 December 2009 - 13:18

    Rian Timmermans:

    Hallo Erica!
    N.a.v. de Kerstwens van jullie ga ik er weer even voor zitten om te lezen hoe het je vergaat!
    Ongelooflijk wat een afwisselend leven. We zitten hier helemaal in de sneeuw, het is prachtig wit. Hopelijk blijft het zo tot Kerst want dat is wat ik van "vroeger" in mijn hoofd heb. Ik las net dat jouw Kerst ook al geregeld is. Ik vind het super dat je dit in je eentje allemaal voor elkaar krijgt. Bij deze alvast hele Prettige Kerstdagen en een Gezellige jaarwisseling toegewenst. Blijf genieten van het laatste gedeelte van je reis.
    Groetjes, Rian en ook van Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Erica

Hallo allemaal, De vertrekdatum komt nu snel dichterbij. Het wordt echt. Ik kan me niet voorstellen hoe het gaat worden, maar in ieder geval een hele onderneming en ik denk dat ik veel nieuwe mensen zal leren kennen maar dat ik vooral ook mezelf zal tegenkomen. En of dat altijd leuk zal zijn? Tijdens het reizen ga ik proberen regelmatig in dit dagboek te schrijven zodat jullie kunnen lezen hoe het verloopt.

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 35438

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 09 Maart 2017

Australië de 2e keer / Australien das zweite Mal

14 September 2009 - 12 Maart 2010

ontdekken 2009-2010

Landen bezocht: